Výměna vodního čerpadla

(2005)

Týden po tom, co jsme se vrátili z dovolené jsem jel s babičkou do Jirkova k doktoru. Když jsme se vraceli k autu, byla pod ním louže. Voda vytékala z vodní pumpy. Celá expanzka i s hadicí vytekla za 10 minut, takže jsem věděl jak rychle musíme jet domu. Šel jsem k paní Slabyhoudové pro nové čerpadlo (u něčeho je lepší repase, u jiného rovnou koupě nového). Dala mi za solidní peníz německé čerpadlo HEPU. Řekl jsem si, že německé čerpadlo na české auto je docela divné, hlavně když nám němci zákeřně Škodí v Boleslavi, ale co. Záruka na něj je, taxem ho vzal. Do auta jsme nalili hafo vody až po okraj, usadil jsem babičku a práskli jsme do koní. Za Okořínem babička prohlásila, že dneska jsme tu nějak brzo, načež já jí musel práskout, že jedem 130. No doma jsme byli pod 8 minut (do Mostu mam rekord 9, ale tam je lepší silnice) a voda ještě nějaká zůstala. Bohužel jsem neměl u sebe foťák a tak mi bylo líto, že tahle oprava nebude zvěčněna. Rozbalil jsem tedy čerpadlo a čuměl. Soudruzi němci se vyznamenali... Široká vrtulka a žádná maznička, prostě bezúdržbové. No, o starost míň (že to zabere času tam při každý výměně oleje frknout 1 prst vazelíny). Pořád jsem byl ale smutnej, že nemám ten foťák. Asi o měsíc a půl později začalo čůrat čerpadlo Pavlíkovi. No a to jsem už foťák měl. Sem jsme ale dávali čerpadlo originální z Mladé Boleslavi. Takže fotečky z výměny mám. S Boleslavským čerpadlem na blok z 86ho roku nebyl problém. Německé čerpadlo na blok z užovky potřebovalo upnout do vrtačky a trochu srazit hranu, aby se sem tam neodřelo o blok.


Jak na to?

Nejprve musíme vypustit fridex. Otevřeme topení, expanzku a odvzdušňovací kohoutek v kufru a povolíme výpušťáky pod autem.

Od čerpadla odpojíme hadice. Pokud tam máme ještě původní sponky, vyhodíme je. Malou hadici k topení nahradíme novou.

Dokud je čerpadlo na autě, sundáme řemenici. Pořádně napneme řemen (jen dokud nepovolíme matičku na řemenici) a na hřídelce čerpadla odklepneme šroubovákem zajišťovací podložku, abychom mohli povolit matku M8. Matička se jentak nedá, řemenice se bude celá protáčet, proto si jí přidržíme malým hasákem, ale bacha ať jí nezničíme; přidržovat s citem.

Když matku povolíme, sundáme řemen a řemenici. Musíme v ose hřídelky, jinak nepůjde. Můžeme jí pomoct zezadu násilím, ale v ose.

Když je řemenice dole, povolíme 4matky M8 co drží čerpadlo na bloku. Potom vezmeme nějaký větší šroubovák (nebo hřebík) a pokusíme se čerpadlo odloupnout. Šroubovák strkáme mezi hliníkovou podložku a blok. Hodně štěstí, chce to trpělivost a opatrnost, abychom neudělali rýhy na blok (na dosedací ploše čerpadla). Až čerpadlo povolí, sundaváme ho v ose těch 4 šteftů (jinak zase nepůjde). Až ho vyndáme, naskytne se nám tento pohled. Pokud ne, sundaváte něco jiného :-).

Dosedací plochu čerpadla očistíme, osušíme a odmastíme.

Vazelínou pomažeme zvenku trubičku vedoucí k topení (lépe na ní půjde hadice).

Na nové čerpadlo nasadíme malou hadici k topení a zevnitř jí pomažeme vazelínou.

Na dosedací plochu čerpadla nanesem něco těsnícího (silikon, hermetik), na to nalepíme papírové těsnění a znova omatláme silikonem a nasadíme na blok (v ose).

Zkusíme zatočit hřídelkou jestli nedře (náhodou, nemělo by) a postupně dotáhneme všechny 4 matky. Postupně, jako když utahujem kola. Křížem a na střídačku.

Nasadíme řemenici výřezem tak, aby seděl na klínku (klínek na hřídelce by měl být součástí čerpadla), nasadíme řemen, napneme co nejvíc, řemenici přidržíme o5 hasákem a dotáhnem. Řemen potom povolíme tak, aby se v polovině dal promáčknout tak o centimetr dolu.

Podle druhu těsnící hmoty počkáme, až zavadne nebo můžeme rovnou napouštět vodu. Zašroubujeme výpušťáky. Odvzdušňovák a topení necháme otevřený. Začneme nalévat fridex nebo vodu. Je lepší mít čumák (auta) trochu nahoru, aby nám vylítal vzduch. Až z odvzdušňováku začne vytékat voda, zavřeme ho a expanzku nalejeme do plna. Navrčíme motor, počkámem až otevře termostat (80st.) a odvzdušníme při otáčkách tak kolem 2000, když už nevytékaj bublinky, zavřeme ho a chípnem motor.


Máme hotovo.

Pro porovnání jsou tady 3 druhy čerpadel. Zleva : do 1983, od 1983, nové, ale bez hliníkové podložky (už se nepoužívá).


obrazek obrazek obrazek

obrazek obrazek obrazek

obrazek obrazek obrazek

obrazek obrazek obrazek

obrazek obrazek

© 2011 Techsajt.cz