Úprava hlavy II - optimalizace pro LPG

(2010)

V roce 2006 jsem nahodil upravenou LS hlavu na motor a jezdil a jezdil. Svezení bylo parádní, sice jsem musel jezdit na natural 98, ale se solidní spotřebou 7-8 litrů a to i s mojí pilotní nohou. V červenci 2007 jsem nahodil LPG a začal jezdit úsporněji. Motoru plyn chutnal; auto jezdilo parádně, sežralo 8-9 litrů plynu (10 litrů v dálničním provozu). Na plyn jsem začal jezdit, když hlava měla najeto cca 8000km.

V roce 2008 jsem měnil těsnění pod hlavou a hlava byla ještě v pořádku, ventily nebyly zaklepané, pohoda. Nutno dodat, že jsem vždy startoval na benzín a 15% každé jízdy jsem jel na benzín, který jsem aditivoval 5x tolik, než je třeba normálně. Přes zimu 2008-2009 jsem musel každé 3000km seřizovat ventily, protože výfukový ventil 3.válce se začal zaklepávat. V létě zase fouklo těsnění pod hlavou, takže hlava musela dolů a po zjištění, jak moc jsou ventily zabouchané, jsem ji rovnou vyměnil za hlavu jinou, bohužel nesníženou, neupravenou, prostě sériovku.

Abych si to nějak kompenzoval, nasadil jsem na ní C vahadla z favorita. Ježdění se v tu chvíli stalo úplne obyčejným... Nižší komprese si vyžádala vyšši predstih, až 15st v klidu. Bohužel historie se začala opakovat a to poměrně rychle. Po 5000km uz bylo potřeba seřídit ventily a zase začal cestovat ventil třetího válce. Co hůř, dokonce byl podpálený.

Díky tomu, že propanbutan hoří pomaleji s vyšší teplotou, stává se, že směs dohořívá ještě při otevírání výfukového ventilu. Litinové sedlo se tak nehorázne ohřeje a litina měkne a ventil se zaklepává a větěinou se začne i podpalovat, čímž zrychlí svoje zaklepávání. Jediné rozumné řešení je odfrézovat zaklepané sedlo a vložit do něj ocelový prstýnek, který nahradí litinové sedlo. Rozhodl jsem se jít touto cestou.

Hledal jsem lidi, co tohle umí a sehnal jsem 2 kontakty: autopejsek.cz a autohlavy.cz .

Pan Pejšek je prý špička v republice, ovšem řekl cenu 500Kč za sedlo, pan Jukl z autohlavy.cz řekl 200Kč za sedlo, takže vyhrál výběrové řízení. Hlavu jsem poslal poštou a za 8 dní dorazila zpátky tak, jak jsem si přál. Ventilová vodítka jsou osazená gufery, hlava srovnaná, ocelová sedla výfukových ventilů, přefrézovaná sedla sacích ventilů vložená a zabroušená a hlava tlakově odzkoušená. Cena 2500Kč. Nutno říct, že s hlavou jsem si ješte pohrál. V roce 2006 jsem jí rozšířil sací kanály na 31,5mm a odstranil ostré hrany nad sedlem sacího ventilu. Teď jsem navíc odstranil přebytečný materiál v kanálech, kde se směs rozděluje nad jednotlivé ventily. Podle dokumentace LA jsem na tom rozhraní vytvořil ostrou hranu. Vodítka sacích ventilů jsem trošku zkrátil, aby tolik netrčela a zvenku je obrousil, aby na ně směs tolik nenarážela. Potom jsem rozšířil a vyleštil výfukové kanály, aby i spaliny fofrovaly rychlejš pryč. Dále jsem se věnoval ventilům.

Po 50000km a nadměrnému užívání protiodérového aditiva jsem na sacích ventilech našel skořápku podobnou té, co se tvořila při ježdění na olovnatý benzín. Ventily jsem očistil a poté začal odbrušovat a odpilovávat přebytečnou masu materiálu na přechodu z dřiku do talířku, abych zlepšil plnění válců. Ventily jsem následnš vyleštil do zrcadlového lesku. To samé, jen s menším odběrem materiálu jsem udělal i na vyfukových ventilech. Bohužel po ocištění výfukových ventilů jsem zjistil, že jeden byl dost napálený a tudíž jsem ho musel vyměnit za jiný. Hlava je nyní celkově snížená o 0,8mm, což znamená, že kompresní poměr bude 10,1:1.


obrazek obrazek

obrazek obrazek

obrazek obrazek

obrazek obrazek

obrazek obrazek

obrazek obrazek

obrazek obrazek obrazek obrazek


© 2011 Techsajt.cz