Vačka, rozvody I

(2006)

Díky neustálým dotazům na techwebu na vačky mi tohle téma začalo taky vrtat hlavou. Měl jsem našetřeno něco peněz a řekl jsem si, než to rozfofrovat za kravinky, koupím do auta něco důležitého, ať to lítá. Váhal jsem mezi vačkou z 50kW favorita, 110r a speciální "vozejkovou" vačkou pana Schwejka. Poslední zmíněná selhala na internetové komunikaci. Zbývala jen Rko a fáčko. V mosteckých mototechnách nečapačka, v Ybexu se mi pan majitel snažil namluvit, že 50kW fáčko s karburátorem neexistovalo. Doted jsem si myslel, že je jen nepříjemném, ale když má mototechnu z velký části na škodovky, měl by o nich alespoň vědět, takže tím u mě jouda skončil. Naštěstí v Jirkově je paní Slabyhoudová, která má až neskutečný přehled o věci. Řekla mi, že když se upravují motory, dávaj se vačky z Felície a dala mi kontakt na nějakého pána z Mladé Boleslavi, který mi to po telefonu vysvětlil. Vačku jsem si tedy u ní objednal a o týden později dorazila. Když jsem jel do Plzně na zápis koupil jsem ve své mototechně na Doudlevecké za 380 korun řetěz (ČZ) s koly, gufero a všechny možný těsnění co tam patřej. Důležitý poznatek je, že za rozvoďák i s těma všema serepetičkama jsem zaplatil stejně peněz jako za rozvoďák z Ybexu, s tim, že v Ybexu se nikdy nedozvíte výrobce produktu.

Takže nakoupeno bychom měli a teorii jsme taky již četli. Takže jen čekat, až se jednou ráno vzbudim s chutí na kus vačky. Ten den nenastal, netroufl jsem si. Poprosil jsem tedy pana Bratrů, jesli by se k tomu nemoh taky nachomejtnout. Nevěřili byste, ale mohl. Nakázal mi, co mam sundat a tak jsem se do toho pustil. Sundat zadní čelo, vanu motoru, prsa motoru... A teď přišel ten pohled. Nějaký dost volný řetěz a 2 kola. Měl jsem radost. Rozebíral jsem na správných místech... Přišel pan Bratrů a pustil se do toho. Povolit šroub ve vačce, stáhnout rozvodovy kola, povolit 3 šrouby okolo vačky, sundat to želízko a vytáhnout vačku. A ejhle; ono to nejde. A proč? Protože jsem zapomněl sundat boční víko a horní víko, vyndat rozvodový tyčky a vystrkat zdvihátka a sundat AC pumpu. Pak už vačka vyjela. Nasadila se vačka z feldy, nasadilo se želízko, dotáhli se 3 šrouby, nasadily rozvodový kola s řetězem, na klice se pod kolo rovnou zastrčil klínek a natočila se tak, aby puntík na rozv. kole byl u prvního článku, co už nebyl v ozubení. Napočítalo se 12 článků řetězu a tam musel být puntík na malém rozv. kole. Vačka se natočila tak, aby do ní pasoval kolík a ten se zastrčil. Hotovo, pan Bratrů odjížděl. Já nasadil novou AC pumpu,zdvihátka, rozv. tyčky, prsa motoru a v nich nové gufero a řemenici. Seřídil jsem ventily, nasadil víka na motor, nastavil předstih na 5 stupňů a navrčel motor. Úplně první dojem: nic moc. Tak jsem nasadil zadní čelo a nárazník a omyl motor a sebe. Potom jsem auto nastartoval venku a první rozdíl byl znát. Motor byl tišší. No a potom když byl pěkně ohřátej, zjistil jsem že od 3000 do 5000 je živější, snáz se tam točí, sledil nejde. Tak jsem to moc neřešil a byl spokojenej s tím, co je...


Proč se nechtěl točit?

Po delší době jsem nastavil vyšší základní předstih a bylo to lepší, ale stejně 5500 bylo maximum. V listopadu jsem sehnal od Šemíka rozdělovač 105 a hned to bylo znát. 105ka má lepší charakteristiku a motor je ve vysokejch o něco veselejší. Další velký zlepšení po úpravě hlavy a po zvětšení trysky 1.stupně ze 110 na 112.


A jak je to dneska (březen 2007) ?

motor: k.p. 10:1 , slícované potrubí, vybroušené překážky v proudění, sací potrubí pod karbecem vybroušené do skorooválu, zabroušené ventily

karburátor: JIKOV 32 SEDR 2933 I.stupeň II.stupeň Difuzér 20 24 Tryska hlavní 112 135 Vzdušník hlavní 190 140

zapalování: Klasika 105, odrh 0,40mm, svíčky BRISK N14 YC, předstih 5 st.

spotřeba: 7 - 10 litru podle jízdy a ročního období; průměr kolem 8.3 l/100km s tím, že většinou jedu rychlejš než káže zákon a hlavně se s tim prostě neseru. Když se potřebuju rychle rozpelášit, řadim až za 5500 ot. s tím, že motor pořád ještě táhne...

jízda: Motor je použitelný od 1500ot. Až do 3000 ot.se chová jako by nic, jako klasická 120LS. Od 3000 táhne víc, po otevčení 2. komory je to znát ještě víc. Dál už je to podle paliva. Pokud mám 95 oktan, táhne do 5500 pořád stejně a potom už to nemá smysl točit; pokud mám nad 98 oktanů (Vpower racing), tak v 5000 ještě zabere a táhne přes 6000ot.

max. rychlost: 1člověk = 171km/h, 2 lidi 160 km/h, 3 lidi 150 km/h, 4 lidi 145 km/h (rychlost je přepočítána z otáček, je to o dost přesnější, než tachometr)


obrazek obrazek obrazek

obrazek obrazek obrazek

obrazek

© 2011 Techsajt.cz