Akumulátor a jeho údržba

(2010)

Každý ví, jak dokáže tak silný stroj, jakým Škodovka bezpochyby je, potrápit při zimních startech. Pro tyto prekérky je důležité mít silný akumulátor.

Životně důležité je hlídat hladinu vody v akumulátoru tak, aby neklesla pod minimum nebo v extrémním případě, aby se neodhalily desky. Dolévání se provádí destilovanou vodou. Už jsem se setkal s tím, že někdo dolévá převařenou pitnou vodu. No, kdo chce tam. Je to prostě kravina. Dolévání je lepší provádět před zimou než v desetistupňových mrazech. Pokud už jsme toto období prošvihli, doléváme vodu před jízdou, aby se za jízdy baterie s dolitou vodou dobila.

Pokud se nám náhodou v mrazivém ránu stane, že baterku vytlučeme a neodjedeme, nesmíme ji v autě nechat, protože s její klesající kapacitou roste její zámrzná teplota, to znamená, že například baterka plně nabitá nezmrzne ani při -40stupních, tak vymlácená baterka nám zmrzne už při -5ti.

Poměrně smrtící jsou pro akumulátor krátké zimní jízdy, kdy ráno točíme a točíme, popojedeme pár kilometrů a cestou z práce to opakujeme. Po pár takových jízdách se snadno stane, že ráno nenastartujeme. Pro tyto případy je dobré baterku vyndavat a nějak dobíjet mimo auto. Já osobně toto řeším přímo v autě, takovou pididobíječkou, ve které mám trafo 16V 0,7A a přepínání 0,1/0,6A. Tu napíchnu přímo do sítě auta a podle situace si jen přepnu na 0,1/0,6A. Při použití proudu 0,1A nechávám dobíječku zaplou i několik dní. Ovšem pokud je akumulátor zcela vycucaný, je lepší ho vzít do tepla a nabít normálně proudem C/20 (40Ah akumulátor ládovat proudem 2A po dobu alespoň 24h).


Jak zlepšit dobíjení během jízdy?

U mechanického regulátoru napětí se dá podle Andrta zasáhnout dovnitř a napětí pozvednout přímo v regulátoru. U obou typů regulátorů stačí přerušit vodič mezi alternátorem a regulátorem a vložit do něj tříampérovou usměrňovací diodu, která způsobí to, že na regulátor půjde napětí nižší o úbytek na této diodě a regulátor se bude snažit tento úbytek dohnat nabuzením alternátoru, takže tím zvedneme napětí v síti o cca 0,6V , takže i s rozsvícenými světly bychom při 1500 otáčkách neměli klesnout pod 13,5V.Maximální napětí bude někde kolem 14,5V.

Důležitá poznámečka na závěr: Pokud nabíjíte baterku zdrojem konstatního proudu a zapomenete na ní a vzpomenete si třeba za týden, je třeba být opatrní. Akumulátor se může tvářit jako mrtvý a tak nás může napadnout zkusit z něj "něco" dostat např. škrtnutím kontaktů o sebe. Tak pozor ! Dopadnout to může jako baterka na obrázku. Akumulátor prostě exploduje. Takže za žádných okolností akumulátor nezkratujeme; nezkoušejte to, zkusil jsem to za vás. Části akumulátoru odlétají až 7m daleko :-).


obrazek


© 2011 Techsajt.cz