Úprava hlavy I

(2007)

Na stavbu hlavy potřebujeme dobrou neprasklou hlavu, sadu ventilů, neporušené ventilové pružiny-neunavené, aby měly mezi závity stejné vzdálenosti a nebyly popraskané.


obrazek obrazek


Než započneme s kompletací, je dobrý zkontrolovat, jestli ventily ve vodítkách nečvachtaj, potom by motor žral shora olej. Pokud čvachtaj, ohlédneme se po hlavě jiné nebo necháme hlavu upravit odborníkem (cena kolem 1500Kč). Když už máme tohle za sebou, můžem začít bastlit...

Když už je hlava dole a úplně odstrojená, mohli bychom si s ní trochu pohrát. Pokud vás to neba a nechcete za žádnej peníz zlepšit proudění směsi, přeskočte na článek "Kompletace hlavy". Jako první si všimneme vyústění kanálů z hlavy, jsou menší než kanály na sacím a výfukovém potrubí. Velký rozdíl je hlavně u potrubí sacího,


obrazek


proto jsem výfukové až tak moc neřešil. Vezmeme sací potrubí, přiložíme ho k těsnění pod paroží a vnitřní průměr zvětšíme až na průměr otvoru v těsnění.


obrazek


To samé uděláme s hlavou. Na sací potrubí naneseme nějakou barvičku nebo silikon na motory a obtiskneme ho přiložením k hlavě a kanály zvětšujeme až k hranici obtisku.


obrazek


Na broušení je dobrá stopová bruska. Potom si všimneme prostoru uvnitř hlavy; jsou tam místa, která by stála za odbroušení, takže se podíváme na prostor v sacím kanálu zhruba jakoby v místě mezi otvorem pro svíčku a výfukovým ventilem (červená napoví) a potom kolem svíčky jsou 2 hranky (žlutá), ty obrousíme taky. Tím bychom měli obrušování hotové.


obrazek


Než začneme hlavu skládat, zamyslíme se, jestli by nechtěla hlava trochu snížit; pokud jsme jí sundavali po několikátým uvaření, určitě jí necháme alespoň zarovnat. Ne na hladko, hrubší povrch je lepší. No a snížení by motoru slušelo určitě taky, alespoň u 105ky a 120ky. Hodnoty 1mm se nebojíme, komprese nám vzroste na 9.1 : 1, to už je slušný. Pokud si nejsme jistí, jestli už nebyla hlava snižovaná, dá se to hruba změřit šuplerou na boku hlavy, kde je chycená matkami. Pokud je originální, má v tomto místě tloušťku 20 mm.


obrazek


Nějakého snížení životnosti DOBRÉHO motoru se rozhodně bát nemusíme, 120LS a 130 maj tlaky vyšší a taky jezdí. Já nechal snížit hlavu LS o 0,55mm. Komprese by měla být 9.9 : 1. Pokud máme vylágrovanej spodek motoru, nebude mít tahle úprava valnější smysl a spíš ukončí život motoru.

Opět musím hafu lidí poděkovat: panu Šarlingerovi za snížení hlavy, sousedům za půjčení stopovky, lidem z autodílny R.O.A. ve Strupčicích za odbornou konzultaci, http://rucniovladani.eu/hlavni.html , kovovýrobě ZAK za to, že mě svým přístupem navždy odradily a tak jsem ušetřil za to snižování, paní Haně Slabyhoudové-autodíly Jirkov za hlavu LS za rozumnou cenu a panu Čajkovi z TRW Dačice za orig. ventily.


© 2011 Techsajt.cz