Úprava přívodu LPG

(2012)

Existují 2 druhy způsobu dopravy LPG do karburátoru. První možnost je "sporák" se dvěma otvory nad každou komorou karburátoru. Nevýhodou tohoto systému je, že filtrbox je posazen o šířku sporáku výš, což je nevzhledné a nepraktické. Výhodou ovšem je, že při seřizování ventilů se sundá jen filtrbox. Duhou možností je "sporák" schovaný uvnitř filtrboxu s jedním otvorem. Průřez sporáku je shodný s průřezem sporáku dvouděrového. Výhodou je, že tento prvek až nešrtí tolik karburátor jako ten co má malé díry nad každou komorou karbecu. Jeho nevýhodou je jeho nešťastné napojení přes těleso filtrboxu.Plynová hadice přivedená k filtrboxu na nasazena na ocelovou trubku, která má na konci vytočený vnější závit. Sporák má na sobě kostičku, na jejíž stranách jsou zátky a plynař vyloupne tu, z které strany do sporáku přivede plyn. Do otvoru po zátce se vytočí vnitřní závit. Trubka tedy prochází vyříznutým otvorem ve filtrboxu a je našroubovaná do kostičky na sporáku.

Nápad jistě zajímavý. Filtrbox je připevněný na svém místě, není potřeba distančních sloupků a podobných zvěrstev jako u dvouděrového sporáčku. Bohužel při instalaci došlo k tomu, že pomocník plynaře byl debil a zmrvil, co šlo. Díra ve filtrboxu nebyla vyřízlá přesně proti otvoru ve sporáku a tak tam tu trubku prostě narval přes závit krapítek šikmo. No všiml jsem si toho až po půl roce, kdy jsem po 10.000km šteloval ventily. Tím jak se trubka musela při pravidelné údržbě neustále šroubovat pryč, aby šlo sejmout filrbox, stalo je jednou za jízdy, že trubka náhle vypadla z filtrboxu. No pro jednou se to dá dotáhnout silněji než silně. Jenže vypadávání se začalo opakovat častěji. Nakonec jsem musel stahovací páskou chytit motexku hadice k filtrboxu kolem dokola, aby hadice držela. Při jízdě se stávalo, že hadice vypadla jen částečně a jak je mým zvykem, za jízdy jsou obě komory téměř otevřené :-), tak podtlakem karburátoru si plyn nasával, ale při částečném zatížení plyn utíkal mimo filtrbox.

Napadlo mě tedy vymyslet chytřejší systém uchycení a to tak, že jsem vyvrtal 16mm díru do plachu od přední kapoty, vystřil čtverec o straně cca 4cm, ten nasadil přes hadici a ohnul ho podle povrchu filtrboxu. Trubku se závitem jsem zabrousil lehce do špičky, aby zapadla hlouběji do sporáku. Poté jsem přibodoval trubku k plechu a mimo auto jsem to svařil dohromady. Do koutů jsem vyvrtal dirky 3mm a bylo hotovo. Přes plech jsem nasadil těsnění vyrobené z duše a pomocí 4 vrutů přichytil k filtrboxu. Výhodou je, že hadice nyní svým chvěním nepůsobí nepříznivě na závitový spoj trubky a sporáku, protože je ve sporáku jen zasunutá a axiálnímu pohybu zabraňují hned 4 vruty v plechu.

Tento výmysl má jedinou nevýhodu. Neexistuje na něj prohlášení o shodě ve smyslu z. 22/1997Sb, takže se jedná o zásah do vyhrazeného plynového zařízení neoprávněnou osobou. Nicméně takhle je to bezpečnější :-)


obrazek obrazek obrazek

obrazek obrazek


© 2011 Techsajt.cz