Vytápění garáže

(2013)

S rostoucím počtem aut jsem čím dál tím víc začal přemýšlet o nějakém topném systému do garáže. Přitápění pomocí topných drátů s ventilátorem nebylo to pravé: příkon 2kW, slabý ventilátor, vysoká cena proudu, mrzká účinnost v daném prostoru. Prvním nápadem bylo topení na uhlí, kamny „Klub“ nebo „Petra“. No, po zamyšlení zavrhnuto, přeci jen v garáži je benzín, ředidla, hořlaviny a již dokonce auto na LPG.

Dalším nápadem byl teplovodní uhelný kotel 16kW. Potíž zde nastala s komínem.Postavit se dá poměrně snadno a rychle, ale zase musí mít určitou délku, aby táhl, což je problém, protože emisní předpisy se zpřísnují a někdo by mohl začít prudit, navíc studený kotel parádně hulí :). Následoval tedy nápad, že kotel nebude mít komín, ale turbo odkouření tvořené ventilátory z plynového Dakonu (co dům dá). Po pár dnech přemýšlení jsem to zavrhnul, přeci jen teplota spalin uhlí je o dost vyšší než u toho plynu a ventilátoru by bylo dost horko.

Nakonec se naskytla možnost mít plynový kotel, což se jevilo jako možnost nejrozumnější. Jen to chce pár drobností, jako třeba natáhnout plyn, pořídit kotel, odkouření a místo kam se kotel pověsí.

Inu, vzal jsem krumpáč a začal kopat jámu pro plynovod, který povedu ze sklepa od našich do místnůstky vedle garáže. Nutno podotknout, že jakmile jsem výkop udělal v souladu s ČSN 386405, setmělo se a já do něj nečekaně zahučel, protože jsem na něj zapomněl :). Pro detailisty: plynovod je uložen v pískovém loži a opatřen Bralennovou izolací, na potrubí 2 protipožární armatury Viessmann, 4vrstvý nátěr, DN20 délky 10m. Potrubí bylo zkoušeno v souladu s TPG70401 a zkouška těsnosti trvala dokonce týden oproti předepsané půlhodině :).


obrazek obrazek obrazek


Dále bylo potřeba vytvořit rozumné zázemí kotle, takže trošku nahodit a nabílit zeď, položit dlažbu a pověsit kotel na 2 hmoždinky, připojit k němu nějaké ty trubky a zajistit dopouštění systému (čerpadlo zahradního vodotrysku :) ).


obrazek obrazek

obrazek obrazek


Když byl plyn u garáže a kotel na zdi, chtělo se to zamyslet nad tím, jak to teplo předat z kotle do garáže. No, radiátory by u země překážely, takže nějaké fukary.A protože jsme škodováci a dílů máme hafo, tak na to využiju topení ze 120ky, protože trochu hrotim cenu směrem dolů. Takže 2 konzolky, vrtačku a topení se houpalo u stropu. Na rozvod vody jsem použil volně zavěšené potrubí PPR protože je nejlevnější, nejrychleji natažené a hlavně na to máme doma svářečku, že...


obrazek obrazek


Teď už stačilo jen natlakovat nemrznoucí směsí a zapnout. A nastal testovací provoz... První problém byl s tlakem. Provozní tlak musí být kvůli tělesům dost malý, takže se muselo zkoušet natlakovat expanzku na málo, pak kousek víc a ještě víc, aby při vypnutí a vystydnutí neklesl tlak až na nulu a zároven při provozní teplotě nevzrostl nad 350kPa a na tohle blbnutí je lepší kotel vždy vypouštět, takže pakárna. Další problém nastal s výstupní teplotou, Vailant mi udělal max 80°C a vypnul. Bylo potřeba vysvětlit kotli přidaným odpůrkem, že bude hřát alespoň na 85-90°C, kvůli tomu, že taková je provozní teplota topidla v autě. Další potíž je malá setrvačnost systému. Kotel natopí na 87°C a plamen zhasne. Pak běží anticyklační čas, který se dal nakonec snížit trimrem asi na 1 minutu. Za tu minutu ale přesto teplota vody dokázala vychladnout až na 40°C, takže fukary foukaly studeně.


obrazek obrazek


Co s tím? Chtělo to víc vody, aby nestihla vychladnout, než kotel znovu zapálí. Použít radiátor? Ten by překážel. Rozhlédl jsem se po zahradě a do oka mi padla (tentokrát pouze obrazně) trubka připravená k zabetonování pro vrata. Síla stěny skoro 3mm, délka 3m vnitřní průměr asi 10cm, takže objem vody dostatečný a akumulace v železe taky dobrá. Od oka jsem tedy toto vzal za to správné řešení. Trubce jsem navařil obě čela a vevařil do ní jímku pro čidlo, vstup, výstup a výpušták, trubku natřel načerno a zapojil do série s fukarem a přibodoval ke konzolím. Nevěřili byste, ale chodí to tak, že když už kotel natopí, tak než znovu zapálí, klesne teplota jen na 70 °C, takže paráda, navíc pokud neběží fukárky, trubka alespoň parádně sálá a dají se na ní sušit rukavice :).


obrazek obrazek


Ted už jen zbývá doladit nějakou tu regulaci, aby to chodilo samo, takže regulátor s časovým programem a nějaké to reléové řízení, protože topení se rozšíří ještě do dalších prostor. Zatím to chodí úspěšně systémem zapnu/vypnu si to sám a 2rychlostní řízení ventilátorů pomocí připojení/odpojení filtračního kondenzátoru na zdroji :). Když seženu kapacitu větší, dostanu se až na 23V a tudíž vyšší otáčky.


obrazek obrazek


Jo, nakonec to chtělo ještě seřídit kotel, takže seřízení nakonec dopadlo tak, že min. výkon kotle je 4kW a max. nastaven na 10kW. Jako zdroj je použit Vailant s výkonem 10-28kW, takže tohle nastavení se mu vůbec nelíbí, ionizace nechápala tak nízký plamen, plamen se trhal, analyzátor prozradil 75% účinnost, takže do odkouření jsem nacpal clonku a výstup spalin ještě na vyústění zúžil na poloviční průřez. Není to ideální, ale ztráty se snížily, a až vymyslím tělesa výkonnější a tišší, můžu to přeseřídit. Pro rejpaly: né to odkouření není úplně v souladu s ČSN 734201, má to jakési odchylky, ale nevadí, je to pod dozorem ;).


obrazek obrazek


Výkon topení je tedy od 4 do 10kW, z -5°C na 13°C se garáž ohřeje za 2,5h. Elektrická spotřeba je 120W kotel a 105/150 VA fukary.

Tento způsob vytápění můžu doporučit, stačí si sehnat nějaký kotel a plynovod, kde vás jeho majitel nechá napíchnout :).

Přeji spoustu legrace při realizaci a pozor, zemní plyn utíká nahoru, takže čuchat pod stropem…


© 2011 Techsajt.cz